Mastodon
Nieuws
17.04.23

Europese subsidie spoorlijn Zwolle-Münster stap dichterbij

Het Europees parlement heeft de beoogde Lelylijn, de lijn Zwolle-Münster en de lijn Emmen-Rheine toegevoegd aan het Trans-Europees Transport Netwerk (T-ENT). Daarmee komen de lijnen in aanmerking voor Europese subsidies. T-ENT verbindt nationale netwerken zoals spoorwegen, snelwegen of energienetten met elkaar. Met deze stap komen Europese subsidies en realisatie dichterbij.

Er wordt gestreefd naar een directe treinverbinding tussen Zwolle en Münster, aangezien de huidige Intercity slechts tot Enschede rijdt. In het kader van het project EuregioRail moeten beide verbindingen aan elkaar worden gekoppeld om zo een rechtstreekse treinverbinding te realiseren, zonder overstap in Enschede. Om dit te kunnen bewerkstelligen moet het traject tussen Gronau en Münster worden geëlektrificeerd en moet er tussen Zwolle en Wierden een dubbelspoor worden aangelegd. Uiteindelijk moet hiermee de reistijd worden verkort en het aantal overstappen worden verminderd, wat ten goede komt aan onder andere het onderwijs en het bedrijfsleven aan beide zijden van de grens.

Als alles volgens plan verloopt, kunnen reizigers in 2025 bovendien in Coevorden op de trein naar Duitsland stappen. Om dit mogelijk te maken moet de spoorlijn Rheine-Bad Bentheim-Neuenhaus worden doorgetrokken naar Coevorden. Hiervoor moet het bestaande goederenspoor van ongeveer dertig kilometer 30 km worden omgebouwd tot spoor dat geschikt is voor personenvervoer.