Mastodon
Nieuws
10.07.25

Nederland partnerland: bijna 1000 deelnemers voor IHK Außenwirtschaftstag NRW

Het Borussia-Park in Mönchengladbach vormde op 25 juni het decor van de alweer dertiende editie van de IHK Außenwirtschaftstag NRW (AWT). Wat deze editie bijzonder maakte: voor het eerst in de geschiedenis kende het event een officieel partnerland – en dat was dit jaar Nederland. De Außenwirtschaftstag trok bijna 1000 deelnemers uit binnen- en buitenland en bood een dagvullend programma vol keynotes, themapanels, landenadvies en netwerkmogelijkheden voor bedrijven actief op het internationale toneel.

De officiële opening werd verzorgd door Mona Neubaur, minister für Wirtschaft, Industrie, Klimaschutz und Energie in Noordrijn-Westfalen, Hannah Tijmes, consul-generaal van het Consulaat-Generaal van het Koninkrijk der Nederlanden, in Düsseldorf, en Elmar te Neues, president van de IHK Mittlerer Niederrhein. In haar toespraak onderstreepte Tijmes de relevantie van de Nederlands-Duitse betrekkingen – niet alleen economisch, maar ook politiek en strategisch, bijvoorbeeld als het gaat om gezamenlijke defensie-inspanningen in een veranderende wereld.

Praktische inzichten voor Nederlandse ondernemers in Duitsland

Een van de drukst bezochte panels van de dag was ‘Doing Business in Germany’, speciaal gericht op Nederlandse bedrijven die de Duitse markt willen betreden. Onder leiding van moderator Anouk Ellen Susan benadrukten Felix Neugart (NRW.Global Business), Linda Boll (Fastned), Jochem Wolthuis (Duitsland Desk Agri, Food & Flowers) en consul van het Consulaat-Generaal van het Koninkrijk der Nederlanden in Düsseldorf Willemijn van der Toorn het belang van een goede voorbereiding voor een succesvolle entree op de Duitse markt. Deelnemers verlieten de sessie met concrete handvatten om hun Duitse avontuur succesvol te starten.

Oranje opvallend aanwezig: grote belangstelling voor Nederland-stand

De hele dag door was de Nederland-stand op de beursvloer drukbezocht. Vertegenwoordigers van het Consulaat-Generaal in Düsseldorf stonden klaar om vragen van Nederlandse ondernemers te beantwoorden over marktkansen, regelgeving en het opzetten van bedrijfsactiviteiten in Duitsland.
Bovendien vond er een Nederlands-Duitse matchmaking plaats waarbij bestaande contacten konden worden verdiept en nieuwe werden aangeknoopt.

Vorige artikel

Volgende artikel