Trolleybus 2.0 van start in Arnhem

Sinds 18 maart rijden er twee nieuwe trolleys in Arnhem. Deze trolleybussen kunnen 10 kilometer zonder bovenleiding rijden op zelf opgewekte energie uit accu’s. Het idee voor een trolleybus 2.0 werd binnen een grensoverschrijdend consortium bedacht en als onderdeel van het INTERREG-project E-Bus2020 door o.a. de provincie Gelderland en het Ministerium für Wirtschaft, Innovation, Digitalisierung und Energie des Landes NRW gefinancierd en gerealiseerd.

De nieuwe trolleybussen kunnen rijden zonder trolleybovenleiding. Deze bussen hebben een klein innovatief accupakket waarmee ze in staat zijn minimaal 10 kilometer zonder bovenleiding te rijden. Daardoor kunnen ze ook regionale lijndiensten voor hun rekening nemen. Ook kunnen de trolleybussen elektrisch verder rijden, bijvoorbeeld als er groot onderhoud aan de weg of straat is. Nu moet dat nog op een kleine dieselmotor.

Laden tijdens het rijden

Anders dan ‘gewone’ elektrische bussen laden deze trolleybussen zich op tijdens het rijden aan de bovenleiding (door middel van de In Motion Charging 500-technologie). Ze hoeven daarmee dus niet uit de dienstregeling te worden genomen om opgeladen te worden, zoals dat met ‘gewone’ elektrische bussen wel het geval is. Daardoor is er geen tijdverlies en zijn er geen extra bussen nodig waardoor deze bussen zeer efficiënt zijn.

Zelflerende bus

De twee nieuwe trolleybussen zijn omgebouwde bestaande trolleybussen. De dieselmotor, aggregaat en de tank zijn eruit gehaald en op die plek is een klein accupakket geplaatst. Het unieke energiemanagementsysteem dat ontwikkeld is, is zelflerend. De bus leert gaandeweg op zijn routes waar en hoeveel energie (van de bovenleiding) naar de batterijen moet gaan om het beoogde traject te kunnen afleggen. De bussen gaan in eerste instantie rijden op lijn 1 tussen Oosterbeek en Velp.