Provincie Zuid-Holland experimenteert met ‘tovergroen’ voor vrachtwagens

Lang wachten voor een rood stoplicht: een bekende frustratie voor menig weggebruiker die zo snel mogelijk van A naar B wil. Vrachtwagenchauffeurs in Zuid-Holland kunnen echter op een aantal wegen in de provincie profiteren van de voordelen van een pilot met intelligente verkeersregelinstallaties, de zogeheten iVRI’s. Door middel van een app kunnen zij bij bepaalde verkeerslichten prioriteit aanvragen waardoor deze langer groen blijven. Vrachtwagens kunnen dan beter doorrijden wat goed is voor de verkeersdoorstroming en voor het milieu. Dit initiatief trok belangstelling uit Duitsland. Ook Duitse logistieke bedrijven kunnen de apps aanschaffen waarmee het systeem gebruikt kan worden.

Connected Transport Corridors (CTC) ging eind 2018 van start als samenwerkingsverband tussen het Rijk, regionale overheden en private actoren uit de transportsector om de lessen uit regionale pilots te vertalen naar de transportpraktijk. Door de digitalisering van de infrastructuur en de inzet van intelligente verkeerslichten moeten de verkeersdoorstroming, verkeersveiligheid en duurzaamheid worden verbeterd. De uitrol in Zuid-Holland startte met een grote kick-off op 12 december 2019 op de N209 bij Bleiswijk. In het Westland zijn inmiddels 17 kruisingen uitgerust met iVRI’s, in het najaar van 2020 komen er 14 langs de N470 bij. Ongeveer 50 vrachtwagens van circa 15 bedrijven zijn inmiddels connected.

Greenflow en Truckmeister

De apps Greenflow en Truckmeister kunnen communiceren met de verkeerslichten en prioriteit aanvragen; de chauffeur ziet met welke adviessnelheid hij groen kan halen. Indien de verkeerssituatie het toelaat, blijft het stoplicht langer groen of verspringt sneller van rood naar groen. Het systeem werkt alleen buiten de spits.

“Wij als provincie vonden het belangrijk dat vrachtwagens bij stoplichten een langere groenfase kunnen aanvragen. Dat is goed voor de verkeersdoorstroming. En ook goed voor het milieu, want je bespaart brandstof en er komt minder CO2 vrij”, aldus Diederik Dijkema, programmacoördinator Conntected Transport Corridor bij de provincie Zuid-Holland, in een bijdrage van de Duitse tv-zender ZDF. Een vrachtwagen bespaart namelijk ca. 1 liter brandstof per verkeerslicht waarvoor hij niet hoeft te stoppen.

Ook toegankelijk voor oosterburen

Het systeem is ook toegankelijk voor Duitse transportbedrijven. Zij kunnen daarvoor contact opnemen met de leveranciers van de apps, Dynnic (marijn.vandijk@dynniq.com) en Be Mobile, (mark.grefhorst@be-mobile.com)

Uiteindelijk moet het systeem van intelligente stoplichten in heel Nederland worden uitgerold. Het is een van de pijlers van Talking Traffic, een landelijk samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, circa 80 regionale overheden en zo’n 20 marktpartijen. Binnen een aantal jaar moeten alle 5500 stoplichten in Nederland zijn omgebouwd tot intelligent verkeerslicht.