NS: mogelijkheden voor nieuwe internationale Intercity naar Aken in 2025

Vanaf 2025 zijn er mogelijkheden voor de komst van een nieuwe internationale Intercity naar Aken. Deze trein kan dan gaan rijden op de route van Den Haag via Rotterdam en Eindhoven waar de trein vervolgens via Heerlen de grens overgaat. Dat blijkt uit een inventarisatie door NS. Wel moet eerst aan een aantal voorwaarden worden voldaan op het gebied van financiering en infrastructuur waarover NS in gesprek wil met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de regio’s en ProRail.

Aken is een populaire bestemming en biedt internationale treinreizigers een aansluiting op het Duitse hogesnelheidsnetwerk, met bestemmingen als Keulen, Düsseldorf en Frankfurt. Ook voor binnenlandse reizigers op het traject tussen Den Haag en Limburg betekent de rechtstreekse verbinding reistijdwinst en minder overstappen. De verbinding is een belangrijke stap in het uitbreiden van het aantal grensoverschrijdende treinverbindingen.

Betere verbinding van grensregio met Randstad

In de Nederlands-Duitse grensregio is een betere aansluiting op de Randstad een langgekoesterde wens. Een plan om de Intercity Heerlen-Amsterdam door te trekken naar Aken viel eerder af, vanwege de nadelige gevolgen voor een grote groep binnenlandse reizigers in ‘de tienminutentrein’ tussen Eindhoven en Amsterdam. Van het alternatief profiteren al bij aanvang dagelijks 1.250 internationale reizigers van en naar Aken en nog eens 2.000 reizigers op het binnenlandse deel van het traject. De verwachting is dat dit aantal na introductie van de trein snel zal toenemen. De reistijd op het traject kan daarmee tot 25 minuten korter worden.

Nieuwe treinen

Voor de nieuwe verbinding met Aken wil NS gebruik maken van de nieuwe Intercity ICNG, die geschikt kan worden gemaakt voor inzet in Duitsland. Door het hoge comfort en een reistijd van drie uur tussen Den Haag en Aken is de trein een goede concurrent voor de auto. En met aansluitingen in Aken op Thalys en ICE, ook een alternatief voor vliegen binnen Europa.

NS gaat de komende tijd met overheden in gesprek over deze nieuwe verbinding. De trein kan grotendeels gebruik maken van bestaande infrastructuur, toch zullen er naar verwachting enkele aanpassingen nodig zijn. Ook zal, zoals vaak bij de introductie van een grensoverschrijdende trein, de nieuwe verbinding niet kostendekkend zijn. NS wil hierover afspraken maken, zodat de nieuwe treinen tijdig besteld kunnen worden. Reizigers krijgen dan niet alleen een nieuwe internationale verbinding, maar reizen ook met een gloednieuwe trein.

Op de foto: een impressie van de nieuwe Intercity ICNG