Nederlandse en Duitse ondernemers komen samen op tiende Duits-Nederlandse Handelsdag

Op woensdag 13 november vond in het stadion van voetbalclub Borussia Mönchengladbach de tiende editie van de Duits-Nederlandse Handelsdag plaats. Er waren ruim 600 Nederlandse en Duitse ondernemers en 54 exposanten aanwezig.

De dag werd georganiseerd door de Industrie-und Handelskammer (IHK) Mittlerer Niederrhein, de Kamer van Koophandel, de Duits-Nederlandse Handelskamer, het Nederlands Consulaat-Generaal in Düsseldorf, de IHK Aachen, de IHK Duisburg-Wesel-Kleve en NRW.International. Ook de provincie Limburg maakte als sponsor van en deelnemer aan de Handelsdag zijn opwachting. Gedeputeerden Joost van den Akker (Economie, Onderwijs en Sport) en Andy Dritty (Ruimte, Wonen en Europa) waren namens de provincie aanwezig.

Het evenement werd afgetrapt met een gespreksronde tussen enkele prominenten, waaronder Stephan Holthoff-Pförtner, minister van Europese Zaken van Noordrijn-Westfalen, IHK-bestuurder Jürgen Steinmetz en de Limburgse gedeputeerde Van den Akker. Ook Edo Offerhaus (MKB Nederland) en Rodrique Engering (Kamer van Koophandel) sloten aan. Gespreksonderwerpen waren de samenhang tussen bedrijven in de grensregio, digitalisering en de goede samenwerking tussen Nederland en Duitsland.

“Samenwerking tussen beide landen is voorbeeldig”

“Nederland is voor de economie van Noordrijn-Westfalen de belangrijkste exportpartner”, aldus Steinmetz. “Ik roep Nederlandse bedrijven dan ook op om de weg naar Noordrijn-Westfalen, en in het bijzonder de regio Niederrhein, te blijven inslaan.” Holthoff-Pförtner stond in de gespreksronde stil bij de vriendschap tussen Nederland en Duitsland. Hij noemde de samenwerking tussen beide landen “voorbeeldig”. Gedeputeerde Van den Akker was het daarmee eens en riep op om de samenwerking ook op andere gebieden te verstevigen.

Na de gespreksronde was het tijd om ter ere van de tiende verjaardag van de Handelsdag een taart aan te snijden. De Nederlandse en Duitse ondernemers hadden daarna de kans om diverse workshops te volgen en aan B2B-matchmakings deel te nemen. Ook konden diverse infostands bezocht worden, waar volop gelegenheid tot het inwinnen van informatie, contacten leggen en netwerken was.

Foto: © Provincie Limburg / Dirk Plees