Minister van Verkeer Wüst van NRW te gast in Gelderland

Verkeersminister Hendrik Wüst van Noordrijn-Westfalen was op 8 maart op bezoek in Nederland. In Den Haag ontmoette hij zijn Nederlandse collega Cora van Nieuwenhuizen. Zij spraken onder andere over de organisatie van de verkeersstromen in het achterland van de havens, de problematiek rond bruggen en grensoverschrijdende samenwerking bij verkeersvraagstukken.

“In Nederland is de verkeerssector te land, ter zee en op het spoor op veel vlakken al jarenlang goed georganiseerd. Ik denk dat we daarvan het een en ander kunnen leren,” aldus Wüst. Minister Van Nieuwenhuizen nodigde Wüst uit om deel te nemen aan de ‘Benelux-Roadmap’ mobiliteit. Dit is een afspraak tussen de verkeersministers uit de Benelux-landen om de groeiende verkeersstromen op de weg, het spoor en het water in de toekomst duurzamer en innovatiever te maken.

Verbetering infrastructuur
Tijdens de afspraak met de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) was ook de directrice van Straßen.NRW, Elfriede Sauerwein-Braksiek aanwezig. Onderwerpen als de versnelling van planningsprocedures en de uitvoering van bouwplannen stonden op de agenda. Tijdens het aansluitende bezoek aan de haven van Rotterdam stonden verbeteringen voor de binnenscheepvaart op het gebied van digitalisering en energievoorziening centraal. Bij de Regionale Verkeerscentrale Midden-Nederland in Utrecht werd gesproken over de verdere intensivering van de bestaande samenwerking met de verkeerscentrale in Leverkusen en om het grensoverschrijdend sturen van verkeersstromen.

Centrale rol Arnhem bij treinverkeer
Tot slot bracht Wüst een bezoek aan de provincie Gelderland. Op Arnhem Centraal werd hij ontvangen door gedeputeerde Conny Bieze en Jan Mulder, directeur ProRail regio Noord-Oost Nederland. Tijdens het werkbezoek stonden zij stil bij de centrale plaats van Arnhem in het internationale treinverkeer met Duitsland, de Rhine-Alpine corridor. Ook het sneller, vaker en betrouwbaarder laten rijden van de ICE Amsterdam– Arnhem–Frankfurt stond op het programma. Met 1,46 miljoen reizigers per jaar is deze ICE een onmisbare schakel in het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland. De ICE verbindt de regio met het economische hart van Duitsland en de belangrijke Europese luchthavens in Frankfurt, Düsseldorf en Köln-Bonn.

Sneller en vaker
De Provincie Gelderland en deelstaat Noordrijn-Westfalen willen de ICE sneller en vaker laten rijden. Door de frequentie te verhogen van 16 naar 26 treinen per dag kan het aantal reizigers dat jaarlijks van de ICE gebruik maakt, groeien naar 2,3 miljoen. Gedeputeerde Conny Bieze: ‘Als goede buren werken Gelderland en Noordrijn-Westfalen nauw samen om het treinverkeer over de Nederlands-Duitse grens te verbeteren. Door de ICE treinen sneller en vaker te laten rijden, verleggen we de grenzen van het internationale treinverkeer. Goed voor de reiziger en goed voor de economie in de regio.’

Op de foto vlnr: Jan Mulder, directeur ProRail; Hendrik Wüst, verkeersminister NRW en Gedeputeerde Conny Bieze