Gaat de spoorverbinding tussen Nijmegen en Kleve er echt komen?

De reactivering van de spoorlijn Nijmegen – Kleve blijft de gemoederen bezig houden. Op zaterdag 27 januari jongstleden kwamen alle betrokken partijen bij elkaar in Groesbeek. De meerderheid is het erover eens dat de heropening van de ‘Keizerlijn’ positief zou uitpakken voor zowel de maatschappij als het bedrijfsleven in de grensregio. Nu moet alleen de Provincie Gelderland nog met de nodige financiële middelen over de brug komen.

Bij de bijeenkomst rond de reactivering van de oude spoorlijn waren veel verschillende partijen uit Nederland en Duitsland aanwezig, te weten ProRail, ProBahn, Arriva, Niederrheinischer Verkehrsbetrieb Aktiengesellschaft (NIAG), Vereniging voor Internationaal Euregionaal Vervoer (VIEV), Conferentieoord de Poort, Provinciale Staten Gelderland, Airport Weeze, Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR), Mobiliteitsmanagement Stadt Krefeld, de plaatsvervangend burgemeester van Kleve en vertegenwoordigers van de politieke partijen SPD, FDP, die Grünen, GroenLinks, PvdA, D66 en VVD. In eerste instantie werden de kosten voor heropening van de lijn nog geschat op circa 116 miljoen euro, maar VIEV kwam na grondig onderzoek vorig jaar oktober op een veel lager bedrag uit: 50 miljoen euro. Het aantal voorstanders van de spoorlijn is in de tussentijd zienderogen gestegen. Overigens gaan er ook stemmen op om niet de trein, maar de bus of tram als grensoverschrijdend vervoermiddel in te zetten tussen Nijmegen en Kleve.

Personenvervoer tussen studentensteden

Het traject Nijmegen – Kleve werd op 1 juni 1991 gesloten. Nog in datzelfde jaar diende de SPD Kranenburg een motie in tot reactivering van de lijn. Jürgen Franken, voorzitter van de SPD-Kreistagsfraktion in de Kreis Kleve, hoopt er nog steeds op dat de lijn nieuw leven wordt ingeblazen. De treinverbinding zou een uitkomst zijn voor personenvervoer tussen de studentensteden Nijmegen en Kleve. Dit beamen ook prof. Hasan Alkas van de Hochschule Rhein-Waal en Han van Krieken, Rector Magnificus van de Radboud Universiteit. “Wanneer mensen internationaal met elkaar moeten samenwerken, moeten zij elkaar kunnen bereiken,” aldus Van Krieken. Hij zet de reactivering van de spoorlijn als speerpunt op de agenda van de Economic Board.

Politieke daadkracht

De Provincie Gelderland draait op voor de kosten voor reactivering van de spoorlijn, maar heeft hier nog geen besluit over genomen. Gedeputeerde Michiel Scheffer ziet vanwege de hoge kosten van de lijn meer heil in een snelle busverbinding. Afgelopen zaterdag in Groesbeek zijn de meeste aanwezigen het erover eens: elke politieke partij moet zich hard maken om de spoorlijn in de coalitieakkoorden van de gemeente Nijmegen en de gemeente Berg en Dal opgenomen te krijgen. Hopelijk komt de Provincie Gelderland dan over de brug. Of zoals Maurice Niesten, voorzitter van VIEV, het zegt: “Het komt nu aan op politieke daadkracht, zodat het in het volgende coalitieprogramma van de Provincie wordt opgenomen. Zij hebben de beschikbare middelen en zijn politiek voor deze spoorlijn verantwoordelijk.”