Duitse ICE vernoemd naar Euregio Maas-Rijn

Op 17 februari kreeg een ICE-trein van de Deutsche Bahn officieel de naam ‘Euregio Maas-Rhein’. Armin Laschet, minister-president van Noordrijn-Westfalen, Theo Bovens, Gouverneur van de Provincie Limburg, Ronald Pofalla, lid van de Raad van Bestuur van de afdeling Infrastructuur van Deutsche Bahn, en Oliver Paasch, minister-president van de Duitstalige Gemeenschap in België, doopten gezamenlijk de trein.

De Euregio Maas-Rijn bestaat uit de Nederlandse provincie Limburg, de Regio Aken, de Duitstalige Gemeenschap in België en de Belgische provincies Limburg en Luik, en is al 44 jaar een lichtend voorbeeld van grensoverschrijdende samenwerking. Met het vernoemen van de ICE naar dit orgaan wil de Deutsche Bahn haar waardering hiervoor uitspreken.

“Perfecte Europese proeftuin in hart van Europa”

“De ‘Euregio Maas-Rhein’ is als eerste ICE naar een gemeenschappelijke Europese grensregio vernoemd en daarmee net zo uniek als de regio zelf. Want de Euregio Maas-Rijn, met vijf partnerregio’s in drie landen, was en is een perfecte Europese proeftuin – en dat in het hart van Europa. Hier worden samenwerkingen getest die als voorbeeld voor heel Europa kunnen dienen. Op het moment wordt hier bijvoorbeeld een grensoverschrijdend e-ticket voor het openbaar vervoer ontwikkeld. Noordrijn-Westfalen ondersteunt dit project met meer dan twee miljoen euro”, aldus Laschet. “Het vernoemen van de ICE naar deze regio staat symbool voor grensoverschrijdende mobiliteit – met de trein als milieuvriendelijk vervoersmiddel. De regering van Noordrijn-Westfalen wil samen met de landelijke regering en de Deutsche Bahn het vervoer per trein verbeteren, onder andere door het netwerk van de regionale treinen en de lightrail verder uit te bouwen en te investeren in bestaande sporen in Noordrijn-Westfalen. Deutsche Bahn investeert daar dit jaar 1,5 miljard euro in.”

150 Europese steden  bereikbaar per trein

“Onze treinen verbinden mensen in heel Europa met elkaar. Vanuit Duitsland kun je ongeveer 150 Europese steden met de trein bereiken. Met de naam ‘Euregio Maas-Rhein’ symboliseert deze ICE het samengroeien van Europa. De ICE’s 3 zijn onze snelste treinen. Ze rijden tussen Berlijn en München, Frankfurt en Amsterdam, Brussel en Parijs”, aldus Pofalla.

Aantal internationale verbindingen uitgebreid

De ICE ‘Euregio Maas-Rhein’ zal in de toekomst binnen twee uur van Keulen naar Brussel en v.v. rijden. De afgelopen jaren heeft de Deutsche Bahn haar internationale verbindingen verder uitgebreid. In 2019 groeide het aantal reizigers tussen Frankfurt en Brussel met 14 procent; tussen Frankfurt en Amsterdam zelfs met 17 procent.

Foto: (c) Deutsche Bahn AG / Pierre Adenis